onsdag 4 augusti 2010

Några ord till min k dotter

På gymnasiet fick jag som många andra läsa ”Några ord till min kära dotter ifall jag hade någon”, en dikt av Anna-Maria Lenngren, en tant som levde i slutet av 1700- och början av 1800-talet. De lärde har tvistat om ifall hon menar allvar i den eller ej, för fast hon själv var en väldigt självständig, intellektuell kvinna skickar hon i dikten sin tänkta dotter direkt till spisen. De flesta tror att hon menar allvar, att hon såg sig själv som ett undantag. Jag lutar också åt att hon menar allvar, dikten är liksom inte tillräckligt skruvad för att vara ironisk. Det tycker man i alla fall som läsare idag – men det är å andra sidan svårt att veta hur humorn tedde sig på den tiden. Hon kanske skojar hejvilt.

Den inspirerade mig i alla fall till en egen, om än orimmad variant, som jag tänkte att min dotter kan få om en femton, sjutton år sådär.

Här kommer den:

Några ord till min kära dotter som jag till min glada förvåning har.

• Lita aldrig på män (eller folk överhuvudtaget, men det brukar vara män) som säger ”lita på mig”. Särskilt inte om de blir ledsna annars. Pålitliga människor ställer inte såna krav.

• Ha inte sex med dina ex och bli inte ihop med dina kompisar. Ex är ex, vänner är vänner.

• Besök åtminstone någon gång i livet ett annat land, helst ett som är ganska olikt ditt eget, och gärna lite längre än en vecka på en strand. Jag vill inte att du ska bli ännu en Eskilstunabo som aldrig lämnat Eskilstuna och sitter och tycker till om världsläget.

• Nu när du är ung och klarögd kommer du att träffa en massa jättetrevliga människor som verkligen verkar gilla dig och som dessutom har svar på allt du någonsin funderat över. De tillhör ofta nån slags religiös eller annan rörelse, men det är en detalj som oftast liksom råkar komma fram på vägen. Hur tråkigt det är låter, så låtsas de bara bry sig om dig. De har press på sig att dra in fler. Och om några år slutar de försöka. De vet att det är lättast att lura ungdomar.

• Du kommer även att bli antastad då och då. Även detta går över om några år. Slebbon vågar sig inte på kvinnor över 25.

• Sluta inte gå till tandläkaren en gång om året. Det är värt varenda spänn.

• Leta inte efter den rätte eller den rätta. Bli den rätta istället, ordna ditt liv som du själv vill ha det. Då brukar hen komma av sig själv. Om det fortfarande behövs.

• Låna gärna ut pengar och saker till dina vänner om du kan, men tro inte att de nödvändigtvis kommer att göra detsamma för dig. Jag vet inte riktigt varför, men det är nästan alltid samma människor som har problem och samma människor som hjälper till. Däremot kan du få hjälp helt plötsligt av någon helt annan. Det här är alltså inget skäl för att låta bli. Men se realistiskt på människor. Och skriv inte på några papper.

• Om du själv lånar av någon, betala tillbaks så fort du har pengar igen. Gå inte ut först, köp inga fina grejer först, res inte bort först. Betala igen först. Det är din bästa försäkring.

• Rösta!. Varför? Ja, öh…det får inte plats här. Men gör det ändå. Annars blir mamma ledsen!

Inga kommentarer: