onsdag 7 januari 2009

Ta herrtoan, för tusan bövlar

Paus i föreställningen Showboat på Lokomotivet. Foajén är fylld av festklädda teaterbesökare. Jag kalkylerar obehaget att stå i kö mot att genomleva nästa akt småkissnödig. Efter moget övervägande bestämmer jag mig för att försöka mig på ett toalettbesök innan det ringer in igen. På vägen uppfattar jag brottstycken av ett samtal mellan några damer."De borde ju ha tre damtoaletter och en herrtoalett!" Jag tänkte något liknande senast jag var på konsert. Arkitekterna missar nånting där. Eller om man hade pissoar i ett separat rum och låter alla dessa små tillslutna toalettbås vara gemensamma. Fast då klagar väl damerna på att herrarna skvätter, kanske. Men vad är besväret att torka bort en droppe mot att stå tio minuter i kö och förgås? När jag når toaletterna finner jag mycket riktigt en ringlande kö av säkert trettio paranta damer. Samt noll kö till herrtoaletten.När dörren till densamma svängs upp anar jag precis vad jag misstänkte - flera bås står tomma. Trettio hederliga kvinnliga skattebetalare står snällt i kö för att få urinera på en toalett med en bild av en kjolklädd figur på dörren, alltmedan flera toaletter gapar tomma bara nån meter ifrån dem. Men icke att en enda av dem skulle bryta tabut och gå in.Om det vore en sen kväll på puben, om de var helgsnofsiga tjugoåringar och herrtoaletten full av berusade unga män, då skulle jag förstå att herrarnas lite kändes som minerad mark. Men inte skulle dessa helnyktra medelålders blazerklädda herrar utgöra något hot? Kvinnor i femtioåldern borde rimligtvis ha sett en och annan snopp i sina dar? Som den födda pionjär jag är bestämde jag mig för att visa dem hur en slipsten skulle dras. Beslutsamt slet jag upp dörren till herrtoaletten, seglade snabbt förbi de två herrarna vid pissoaren och tog det lediga båset i besittning. Jag utförde mitt angelägna uppdrag och klev sen ut i foajén igen, utan att väcka något större uppseende. Jag stannade utanför dörren, mitt framför den fortfarande lika ringlande långa kön till damernas och ropade: Aaaaaah! De tittade på mig med uttryckslösa miner. Mitt försök att starta en revolt föll platt.-Man kan använda herrtoan! fortsatte jag tappert.- Det finns bås därinne! Bara blunda och gå in! Samma uttryckslösa miner. De skrattade inte ens, de började än mindre diskutera möjligheten sinsemellan. De valde att ignorera mig som man gör med uppenbart sinnessjuka individer som yrande raglar runt och gör tokigheter på allmän plats. Och fortsatte snällt vänta på sin tur till damtoaletten.Och jag undrade i mitt stilla sinne - vad begär den där generationen kvinnor egentligen? Undra på att de får lägre löner, sämre vård och allmänt sämre villkor när de inte ens bejakar sin rätt till något så grundläggande som att få kissa. Att en bild på en figur i byxor är nog för att hålla dem borta, och då bär ändå de flesta av dem byxor. Jag utmanar er alla att i liknande situationer sluta mesa och invadera herrtoaletterna. När det kommer till kritan har vi alla sett snoppar förr, eller hur?

1 kommentar:

michanek sa...

Ha ha. Det är som när man tar SJ-buss på sommaren och chauffören säger, "Nu tar vi glasspaus." Alla ställer sig i glasskö och står sedan och slickar tillsammans. (Jag har gjort samma resa till Västkusten flera gånger och vissa chaufförer stannar utan uppmaning. Då köper kanske tre barn glass)
Vi måste var världens lydigaste folk om man bortser från folk i förtryck. Det är ganska läskigt.